Ing. Vlastimil Chvoštík, EFA

Nečekejte marně na šrotovné!

Ačkoliv o finanční krizi stále slyšíme ze všech stran, začátek roku ukázal prudký nárůst prodeje malých aut. Výrazné zlevňování přivedlo v lednu k nákupu vozu o 13,5 procenta více zákazníků. I přes to mnoho lidí stále vyčkává a doufá, že stát udělá obdobný krok jako sousední Německo. Čekání na tzv. šrotovné by se Vám ale rozhodně nemuselo vyplatit.

Německá vláda se rozhodla bojovat s ekonomickou recesí po svém. Ekonomiku chce nastartovat díky dotaci pro majitele starších aut, kteří se rozhodnou vysloužilá vozidla poslat do šrotu a zakoupí si nová. Z rozpočtu bylo vyčleněno 1,5 miliardy eur a zájemců o příspěvek 2 500 eur na nákup nového automobilu je bezpočet.

Šrotovné se šíří Evropou
Německý model podpory výměny starých vozů za nové se v praxi velice osvědčil. Ze silnic zmizelo velké množství vozidel s vysokými emisemi, které byly nahrazeny ekologičtějšími modely. Automobilky zasažené krizí mohou opět naplno vyrábět a mnohdy ani nestačí uspokojovat neutuchající poptávku. Není se proto, co divit, že francouzská vláda navrhla obdobný bonus pro řidiče ve výši 1000 eur. Plán portugalské vlády počítá s tím, že bude vyplácet za auta starší 10 let také 1000 eur, za vozy vyrobené před více jak 15 lety dokonce 1250 eur.

Po zavádění šrotovného ve stále více zemích Evropské unie se mnoho českých zájemců o nový vůz uchyluje k vyčkávací strategii. Pokud by se česká vláda rozhodla vyplácet ekvivalent německého příspěvku a poskytla by zájemcům o nový vůz 70 000 korun, bylo by to pro mnohé řidiče splněným snem. Jenže podle názoru odborníků nás růžové zítřky se šrotovným nečekají.

Proč se šrotovného nedočkáme
Zavedení šrotovného v zemích Evropské unie zapříčinilo, že i automobilky sídlící v naší republice mohly znovu naplno rozběhnout výrobu. Například u Škody Fabie byl zaznamenán 300% nárůst počtu objednávek během prvních 10 únorových dnů oproti srovnatelnému období předchozího roku. Zájem vzrostl i o model Roomster a Octavia Tour. Motivací pro řidiče je totiž to, že německé zastoupení české automobilky nabízí tzv. Bye Bye Bonus za odhlášení starého auta až ve výši 1785 eur.

Česká vláda tak může být spokojena s opětovným nastartováním automobilového průmyslu, aniž by musela zavádět šrotovné i v naší republice. Poptávka ze sousedních zemí dostatečně stimuluje naši ekonomiku. Odborníci proto se zavedením obdobné dotace u nás v dohledné době nepočítají.
I tak je ale nyní nákup vozu velice výhodným krokem, vzhledem k současným výrazným slevám. To dokládají i údaje Svazu dovozců automobilů (SDA). Z nich vyplývá, že v lednu letošního roku vzrostl zájem o nová auta o 13,5%.

Využijte výhodné nabídky
Trend spočívající ve výměně starého auta za nové uvítají i mnozí zájemci o ojetý vůz. Vezmeme-li v potaz, že v České republice příspěvek za sešrotování auta nefunguje, dochází k zaplňování autobazarů automobily v relativně dobrém stavu, jejichž majitelé se rozhodli využít nečekaně nízkých cen automobilek. I zájemci o zachovalé ojeté automobily tak nyní mohou využít momentální příznivé tržní situace a pořídit si vytoužený vůz za výhodnou cenu.

Vlastimil Chvoštík
Autor: Vlastimil Chvoštík

Jsem poradce, ne prodejce.

Radím, neprodávám.

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení