3. 1. 2009
Rok 2009 nám přináší mnoho změn v legislativě. Tou nejdůležitější je pro zájemce o ojetá vozidla bezesporu ekologická daň. I když jste možná slyšeli zvěsti o tom, že za auta starší roku 2000 ji musíte bez výjimky platit, není tomu tak. Zjistěte, jak se věci doopravdy mají, a neplaťte tak zbytečně tisíce korun navíc.
Ekologická daň má řidiče motivovat k tomu, aby si nepořizovali starší vozidla, která kvůli svému zastaralému vybavení zatěžují životní prostředí. Pravděpodobně jste se i Vy setkali se škatulkováním vozů do různých kategorií podle roku výroby. Za automobily vyrobené do roku 1992 by mělo být při převodu zaplaceno 10 000 korun, do roku 1996 činí 5000 korun a do roku 2000 by poplatek měl činit 3000 korun. Takovéto rozdělení vozidel je ale pouze orientační.
Rok výroby nestačí
K tomu, abyste zjistili, kolik budete muset opravdu při převodu zaplatit za ekologickou daň, Vám rok výroby nestačí. Automobily pochází z nejrůznějších zemí, kde platí rozdílné předpisy. Jistí si nemůžete být ani u aut české výroby, neboť ty se také řídily různými parametry. Rozdíly proto najdeme i u jednotlivých modelů. Zatímco Škoda Felicia z roku 1997 (model 1.9 D) spadá do kategorie Euro II, její o rok starší kolegyně (model 1.3 GLXi) se zařazuje do normy Euro I a tudíž majiteli hrozí poplatek při převodu ve výši 5000 korun.
Nahlédněte do velkého technického průkazu
Směrodatný je velký technický průkaz. Právě v něm můžete zjistit údaje, které Vám pomohou zjistit, jak vysoká bude ekologická daň. Na stránce s technickými údaji naleznete v kolonce Emise číslo směrnice EHK nebo EHS/ES, od kterého se odvíjí to, kolik tisíc budete muset zaplatit. Jednodušší cestou je využití tabulek, které automobily rozřazují do daných kategorií podle roků výroby a modelů. Jednu takovou naleznete zde.
Chybí údaj?
Problém nastává v momentě, kdy zjistíte, že ve velkém technickém průkazu se daný údaj vůbec nenachází. To se nejčastěji stává u vozů vyrobených roku 1994 či dříve. Při převodu by po Vás následně byla s největší pravděpodobností požadována platba 10 000 korun, neboť by Váš automobil byl automaticky zařazen do kategorie Euro 0. Tedy k vozům, které nesplňují ani jednu normu.
Pokud ale nemáte vysloužilý vrak, je možné, že vůz by se dal zařadit alespoň do kategorie Euro I, a tudíž byste ušetřili celých 5 000 korun. Jestliže jste tedy přesvědčeni o tom, že automobil by byl neoprávněně zařazen do více zpoplatněné kategorie, můžete udělat příslušné kroky směřující k nápravě. Vaším úkolem bude získat potvrzení o tom, že Váš automobil splňuje daný emisní limit. Takovéto potvrzení by Vám mohl vydat výrobce či jeho akreditovaný zástupce. Získat jejich vyjádření, ale nemusí být jednoduché.
Nechejte vůz zkontrolovat a ušetřete
Řešení nabízí stanice technické kontroly, které jsou akreditované pro vydávání emisních povolenek k vjezdu do německých měst. Jakmile tento institut ve svém okolí najdete, budete muset s vozem podstoupit evidenční kontrolu. Ta by Vás měla stát maximálně 300 korun. Pokud by se během ní podařilo prokázat, že vůz vskutku spadá do vyšší kategorie (Euro I-III), budete nuceni zaplatit poplatek za vystavení potvrzení. Ten by ale měl být rozhodně nižší nežli cena ekologické daně. V případě, že by se ukázalo, že automobil vskutku spadá do kategorie Euro 0, nebude vystavováno potvrzení, a tudíž na Vás nečekají ani další poplatky. Přezkoumání emisí se tak může jedině vyplatit.
Autor: Vlastimil Chvoštík
Jsem poradce, ne prodejce.
Radím, neprodávám.