11. 2. 2013
Ještě do poloviny loňského roku se pojišťovny předháněly se slevami a akcemi na povinné ručení. A ve srovnávačích nebylo těžké ulovit sazbu ještě nižší. Pak nastal zlom. Velké pojišťovny se odmítly porovnávání účastnit a všechny bez výjimky začaly zdražovat. Důvod? Prý už nemají na výplatu škod. Přesto nemusejí přijít řidiči zkrátka.
Máte pocit, že platíte za povinné ručení moc a bojíte se dalšího zdražení? Určitě jste na tom líp, než majitel luxusního Lamborghini Gallardo, který už nyní platí roční pojistné téměř 70 tisíc korun. Ale to je spíš výjimka, podle nejnovějších statistik internetového srovnávače Sfinance.cz stálo nedávno průměrné povinné ručení 2 268 korun za rok. Což není tak zlé. Samozřejmě jde o celorepublikový průměr, nejvíc platí tradičně řidiči z Prahy, skoro tři tisíce, naopak nejmíň ti, kteří mají auto přihlášené ve Středočeském kraji. Co se týká objemu motoru vozidla, objevil se zajímavý trend v tom, že automobily s obsahem 1,3 a 1,4 litru mají pojištění levnější než kategorie s menším obsahem. Ač na první pohled absence logiky, přeci jen tu důvod existuje. Tento segment aut je totiž druhý největší, pojišťovny se na něj více soustředí a vzhledem ke konkurenčnímu boji to má vliv na koncovou cenu pro zákazníka
Budeme si však muset zvyknout, že na každý rok zlevňující se povinné ručení nezbude než zapomenout. Už teď je jasné, že to pojišťovny v honbě za klientem přehnaly a ceny nasadily příliš nízko. Povinné ručení jim nepřináší předpokládané zisky, dokonce se ozývají hlasy, že je pro ně ztrátové. Drobné zdražování kompenzované bonusy za vyježděné měsíce bez nehod jsou minulostí.
A tak si všimněte, že reklamní kampaně na povinné ručení už nemluví o tom, kde smlouvu pořídíte absolutně nejlevněji. Soustřeďují se spíš na to, jaké a kolik služeb za své peníze dostanete. Pojistky v sobě zahrnují asistenční služby, částečně suplují i havarijní pojištění. To samozřejmě neznamená, že byste dostali vyplacené peníze, když zaviníte nehodu, ale riziko odcizení či poškození živly už zahrnuto často je.
A kde ještě pojišťovny přitvrdí? Kdo bourá, ten by měl platit víc než takzvaný bezeškodní řidič a pojišťovna by měla uplatnit takzvaný malus. Což je vlastně přirážka k původně nastavené částce. V minulosti se stávalo, že ji pojišťovny často ani neuplatňovaly, nechtěly totiž o klienta přijít. Nyní se však shodují na tom, že jsou malusy nutné. A opakovaně škodící řidiči si tak připlatí desítky, ale i stovky procent.
Dále stoupla cena pojištění pro mladší řidiče. Má se totiž za to, že jsou nezkušení a tudíž způsobují více nehod.
Pokud budete chtít s povinným ručením poradit, využijte kontaktů na tomto webu.
Autor: Vlastimil Chvoštík
Jsem poradce, ne prodejce.
Radím, neprodávám.